Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Jak to AGH przed wojną uskrzydliła krakowian

Czytaj dalej
Fot. Andrzej Banaś
Ryszard Tadeusiewicz

Jak to AGH przed wojną uskrzydliła krakowian

Ryszard Tadeusiewicz

Zbliża się koniec roku, a w mojej katedrze trwa „żałoba” z powodu odmowy realizacji zwycięskiego projektu „Skrzydła Krakowa”. Projektu, który wygrał w plebiscycie mieszkańców Krakowa w sprawie rozdysponowania budżetu obywatelskiego, ale potem nie został dopuszczony.

Żal w mojej katedrze wynika z tego, że to u nas pracuje dr Marek Długosz, przewodniczący sekcji szybowcowej Aeroklubu, wybitny naukowiec i nasz serdeczny kolega. Widzieliśmy, z jakim entuzjazmem pracował nad projektem „Skrzydła Krakowa” i jak bardzo przeżył to, że mimo poparcia prawie pięciu tysięcy krakowian, co dało projektowi pierwsze miejsce w plebiscycie - został on ostatecznie odrzucony. A była to przecież szansa, by pracownicy i studenci AGH po raz kolejny dali Krakowianom skrzydła.

Po raz kolejny, gdyż to właśnie studenci AGH już przed II wojną światową otworzyli niebo nad Krakowem dla amatorskiego latania! Przypomnijmy: 30 stycznia 1928 roku w lokalu Stowarzyszenia Studentów Akademii Górniczej w Krakowie przy ulicy Retoryka 1 powołano Aeroklub Akademicki. Studenccy działacze nie szczędzili trudu i już 7 czerwca 1928 roku odbyło się na lotnisku w Rakowicach poświęcenie hangaru oraz „chrzest” samolotów przekazanych Aeroklubowi. Od tej chwili niebo nad Krakowem dzielili między siebie „ci wspaniali mężczyźni w swych latających maszynach”: amatorzy z Aeroklubu i piloci z Drugiego Pułku Lotniczego, stacjonującego także w Rakowicach.

Wracając do związków Aeroklubu Krakowskiego z AGH warto też wspomnieć, że przed wojną jako jeden z pierwszych kurs cywilnego pilotażu w tym Aeroklubie skończył student AGH Józef Sido, późniejszy konstruktor samolotów S1 i S2. Po wojnie z AGH wywodzili się następujący członkowie Aeroklubu Krakowskiego: Andrzej Abłamowicz, pilot szybowcowy i samolotowy, jeden z najbardziej utytułowanych pilotów doświadczalnych w Polsce, Jerzy Wojnar, absolwent Wydziału Ceramiki AGH, zwycięzca VIII i IX Krajowych Zawodów Szybowcowych oraz Edward Popiołek, profesor Wydziału Geodezji AGH, który jako pilot samolotowy zdobył 2-krotnie mistrzostwo Polski, 11-krotnie wicemistrzostwo Polski, 3-krotnie mistrzostwo świata w drużynie oraz wicemistrzostwo świata indywidualnie.

W kontekście tego, co się stało w bieżącym roku, warto przypomnieć, że w 1937 obywatele Krakowa, dostrzegając potrzeby Aeroklubu, przekazali mu zakupione przez miasto szybowce i samoloty. Na uroczystym przekazaniu obecne były między innymi takie osoby jak arcybiskup Adam Sapieha, generał Bernard Mond, wojewoda krakowski Michał Gnoiński, prezydent Krakowa Mieczysław Kaplicki oraz starosta krakowski Władysław Wnęk. Widać z tego, jak bardzo doceniano wtedy rolę i znaczenie Aeroklubu!

Dlaczego dzisiejsze władze Miasta Krakowa nie chcą kontynuować tej pięknej tradycji?

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Gazety Krakowskiej.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Gazety Krakowskiej
  • codzienne e-wydanie Gazety Krakowskiej
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Ryszard Tadeusiewicz

plus.gazetakrakowska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2017 Polska Press Sp. z o.o.

Monitorujemy anonimowo aktywność na stronie, korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.