Autobusy hybrydowe w Częstochowie płoną i nie spełniają norm hałasu. MPK i Częstochowa mają ogromny problem. Śledztwo trwa

Czytaj dalej
Fot. Video Perfekt YouTube
Bartłomiej Romanek

Autobusy hybrydowe w Częstochowie płoną i nie spełniają norm hałasu. MPK i Częstochowa mają ogromny problem. Śledztwo trwa

Bartłomiej Romanek

Autobusy hybrydowe w Częstochowie to kompletna porażka. Śledztwo w sprawie pożaru autobusu elektryczno-gazowego przejęła Prokuratura Okręgowa. To efekt opinii biegłych, z której wynika, że hybrydy nie spełniały zewnętrznych norm hałasu.

Coraz ciemniejsze chmury zbierają się nad częstochowskimi autobusami hybrydowymi i MPK. Prokuratura, która wszczęła śledztwo w sprawie spłonięcia jednego z autobusów 28 kwietnia 2017 roku, otrzymała opinię biegłych, z której wynika, że autobusy zakupione przez MPK nie powinny otrzymać homologacji, bo nie spełniają one norm wytwarzanego w czasie pracy hałasu zewnętrznego.

Zakup 40 autobusów z napędem gazowo-elektrycznym miał być dla częstochowskiego MPK i miasta złotym interesem. 40 pojazdów kosztowało 66 milionów zł, ale miasto otrzymało za nie całkowity zwrot z Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Po stronie MPK była jedynie budowa stacji paliw CNG.

Tymczasem autobusy wyprodukowane przez firmę solbus od początku sprawiały ogromne problemy techniczne. W trasy codziennie wyjeżdzało tylko kilkanaście hybryd. Na dodatek dochodziło w nich do pożarów.

28 kwietnia 2017 roku jedna z hybryd spłonęła całkowicie na ulicy Legionów. Na szczęście nikt nie ucierpiał, ale prokuratura wszczęła dochodzenie w sprawie nieumyślnego sprowadzenia pożaru zagrażającego zdrowiu i życiu wielu osób. MPK do jego zakończenia wstrzymało kursowanie hybryd i wszystko wskazuje, że hybrydy szybko nie wyjadą na ulicę. Śledczy otrzymali bowiem opinię biegłych, która sprawiła, że śledztwo przejęła od Prokuratury Rejonowej Częstochowa-Południe, Prokuratura Okręgowa, co powoduje, że najbliższych miesiącach hybrydy pozostaną w zajezdni.

Prokuratura Rejonowa Częstochowa-Południe zasięgnęła opinii Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, aby ustalić, czy autobusy hybrydowe solbus są pojazdami o prawidłowej konstrukcji technicznej.

Pozostało jeszcze 41% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Bartłomiej Romanek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.