W listopadzie ruszy budowa centrów przesiadkowych w Częstochowie. Umowa z wykonawcą została już podpisana.
Każda z koncepcji przewiduje budowę peronów dla autobusów, miejsc postojowych dla taksówek, osób niepełnosprawnych i szybkiej obsługi, miejsc dla rowerów i parkingu dla samochodów osobowych.
- Dzięki centrom przesiadkowym ułatwimy komunikację mieszkańcom naszego miasta, którzy chcieliby przesiąść się z jednego środka transportu na inny, ale i tym, którzy przyjeżdżają do Częstochowy - mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
- Chcemy, żeby Częstochowa była takim miejscem, do którego ludzie przyjeżdżają, przesiadają się na lepsze środki transportu i nimi dalej podróżują. Liczymy, że centra przesiadkowe, które powstaną, skłonią naszych mieszkańców i turystów do korzystania z transportu publicznego, ponieważ będzie on dobry, wygodny, tani i skoordynowany - dodaje prezydent.
Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego miałby 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych.
Od strony ul. Orzechowskiego powinny być 4 zadaszone perony dla komunikacji publicznej, 20 miejsc dla samochodów osobowych, 5 miejsc dla taksówek, 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 30 rowerów. Na Stradomiu będzie m. in. jeden zadaszony peron dla autobusów, parking zadaszony dla 15 rowerów. Na Rakowie jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Przy każdym węźle powstanie ok. 7 km ścieżek rowerowych. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 30 czerwca 2020 roku.
- Na początku zajmiemy się fundamentowaniem pod konstrukcję zadaszeń oraz przebudową infrastruktury podziemnej - informuje Piotr Stąpor, dyrektor oddziału w Przedsiębiorstwie Budowy Dróg i Mostów. - Resztę prac, czyli podbudowy wraz z nawierzchniami będą wykonywane od marca przyszłego roku.
Przy centrach przesiadkowych zamontowane zostaną również tablice z wyświetlaczami w ramach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na tablicach będzie wyświetlać się sześć najbliższych odjazdów autobusów, a także informacje o opóźnieniach, utrudnieniach, alerty bezpieczeństwa. Badanie CBOS w sprawie czasu niezbędnego na dojazd do pracy wykazało, że najmniej czasu tracą ci , które korzystają z roweru, motocykla lub łączą różne środki transportu (6 godzin), a najwięcej pasażerowie komunikacji publicznej - średnio 8 godzin tygodniowo , ale tylko o godzinę mniej niż używający samochodu. To argument za rozbudową sieci węzłów przesiadkowych oraz parkingów, co może przyczynić się do rozwoju transportu publicznego i zmniejszenia korków.