We wtorek popołudniu użytkownicy roweru miejskiego otrzymali od firmy Nextbike SMS: „Głosuj na nowe stacje roweru miejskiego Bike_S”. W treści był także link do listy projektów Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2017.
Autorzy innych projektów zgłoszonych do SBO stwierdzili, że to sprzeczne z regulaminem użytkownika Bike_S. Narusza przepisy ustawy o ochronie danych osobowych a prywatna firma próbuje wpłynąć na sposób wydatkowania publicznych pieniędzy, lobbując na rzecz zadań, których jest bezpośrednim beneficjentem.
O SMS-ach nie wiedział nic operator systemu - spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne.
- Podzielamy tę opinię, tego typu działania stoją w sprzeczności z ideą Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego - mówi Wojciech Jachim z NiOL.
Administratorem bazy danych użytkowników Bike_S jest NiOL. Spółka Nextbike Polska na mocy umowy z NiOL otrzymała prawo do przetwarzania danych klientów tylko do celów związanych z rozbudową i eksploatacją systemu Bike_S.
- Wystąpiliśmy do firmy o pilne wyjaśnienie sprawy i odpowiedź na pytanie, czy, a jeśli tak, na jakiej podstawie, do wysłania SMS-ów została użyta baza danych użytkowników Bike_S. Ponadto spółka NiOL wezwała Nextbike Polska do powstrzymania się od podobnych działań - kończy Jachim.
SBO: żądają ujawnienia głosów i kontroli po SMS-ach firmy
- Zwróciliśmy się do urzędu miasta o upublicznienie procentowej zmiany głosów na projekty związane z rozbudową roweru miejskiego od momentu, kiedy rozpoczęło się wysyłanie smsów przez Nextbike - informuje w imieniu projektodawców Przemysław Słowik. - Nie można pozwolić, by czynniki zewnętrzne zakłócały ten demokratyczny proces i podważały zaufanie do Budżetu Obywatelskiego. Przedmiotem naszego wniosku będzie kontrola Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w NiOL i Nextbike. Oczekujemy także, że sprawą zajmie się komisja rewizyjna rady miasta.
Miasto twierdzi, że postępowanie firmy Nextbike było działaniem zewnętrznym, na które ono - jako organizator SBO 2017 - ani autorzy projektów, na które można było oddać głos, nie mieli wpływu. Regulamin SBO reguluje zasady promocji projektów i obowiązuje on projektodawców, do których firma Nextbike nie należy. Nie zmienia to zatem zasad organizacji i głosowania w procesie SBO.
Firma jest zaskoczona.
- Zaskoczył nas odbiór działania, które traktowaliśmy jako formę promocji i popularyzacji roweru miejskiego o charakterze pro bono. Stąd link do strony głosowania, a nie konkretnego projektu - stwierdza Marek Fall, menadżer ds. marketingu w Nextbike Polskam. - Dzisiaj zarząd przebywa w Radomiu, jutro ustosunkujemy się do sytuacji. Zapewniamy jednak, że na żadnym etapie nie doszło do naruszenia regulaminu Bike_S czy ustawy o ochronie danych osobowych.