Dzieje krakowskich mostów. Most Marszałka Piłsudskiego
Opisuję w tych felietonach dzieje krakowskich mostów. W poprzednich pisałem o moście królewskim, o moście dedykowanym cesarzowi, oraz o moście noszącym imię Krakusa - także króla, chociaż legendarnego. Dzisiaj chcę opowiedzieć o stalowej konstrukcji, która połączyła brzegi Wisły w 1933 roku. Nazywano ją rozmaicie. W 1932 roku Rada Miasta Krakowa ustaliła dla niej nazwę „Most Marszałka Piłsudskiego”, która funkcjonowała do II wojny światowej. W PRL nazwę zmieniono.
Kilka słów o historii.
Decyzja o konieczności budowy mostu, który zastąpi zamykany most Podgórski (cesarza Franciszka Józefa) zapadła w 1925 roku wraz z decyzją o likwidacji tego cesarskiego mostu. Zdecydowano też, że nowy most zostanie zbudowany w nieco innym miejscu niż likwidowany, a mianowicie na przedłużeniu ulicy Krakowskiej, bo dojazd do poprzedniego był niewygodny. Budowę powierzono zespołowi inżynierów kierowanemu przez prof. Andrzeja Pszenickiego. Trwała ona 7 lat. Początkowo przejazd mostem był płatny.
Czytaj więcej:
Kto wysadził most?
Kiedy go odbudowano?
Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.
-
Prenumerata cyfrowa
Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.
już od
3,69 ZŁ /dzień