Dzieje krakowskich mostów. Most Marszałka Piłsudskiego

Czytaj dalej
Fot. Andrzej Banas / Polska Press
Ryszard Tadeusiewicz

Dzieje krakowskich mostów. Most Marszałka Piłsudskiego

Ryszard Tadeusiewicz

Opisuję w tych felietonach dzieje krakowskich mostów. W poprzednich pisałem o moście królewskim, o moście dedykowanym cesarzowi, oraz o moście noszącym imię Krakusa - także króla, chociaż legendarnego. Dzisiaj chcę opowiedzieć o stalowej konstrukcji, która połączyła brzegi Wisły w 1933 roku. Nazywano ją rozmaicie. W 1932 roku Rada Miasta Krakowa ustaliła dla niej nazwę „Most Marszałka Piłsudskiego”, która funkcjonowała do II wojny światowej. W PRL nazwę zmieniono.

Kilka słów o historii.

Decyzja o konieczności budowy mostu, który zastąpi zamykany most Podgórski (cesarza Franciszka Józefa) zapadła w 1925 roku wraz z decyzją o likwidacji tego cesarskiego mostu. Zdecydowano też, że nowy most zostanie zbudowany w nieco innym miejscu niż likwidowany, a mianowicie na przedłużeniu ulicy Krakowskiej, bo dojazd do poprzedniego był niewygodny. Budowę powierzono zespołowi inżynierów kierowanemu przez prof. Andrzeja Pszenickiego. Trwała ona 7 lat. Początkowo przejazd mostem był płatny.

Czytaj więcej:

Kto wysadził most?

Kiedy go odbudowano?

Pozostało jeszcze 44% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 12,30 zł co 5 dni.

    już od
    12,30
    /5 dni
Ryszard Tadeusiewicz

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetakrakowska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.