Gdzie bilet? W torbie

Czytaj dalej
Fot. Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski

Gdzie bilet? W torbie

Leszek Kalinowski

Zielona Góra. Jako pierwsi w Polsce będziemy testować nowy system biletowy. Nie trzeba będzie już zbliżać kart do czytników. A inne jego zalety?

Elektryczne autobusy to jedno, a nowy system biletowy to drugie. - Choć nie narzekamy na nasze elektroniczne bilety i system, to chcemy zrobić kolejny krok do przodu, stąd testy nowości - mówiła we wtorek, 24 sierpnia, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji Barbara Langner, pokazując nam, na czym owe nowości miałyby polegać.

Dzięki nim bowiem ma być wygodnie i automatycznie. Nowy bilet, czyli kartonik w plastikowym opakowaniu, będziemy mogli wrzucić do torby i o nim zapomnieć. Nie trzeba będzie za każdym razem szukać go, przykładać do kasownika. I tak samo przy wyjściu z autobusu... Nieważne, gdzie będzie bilet. Ale jak zaznacza dyrektor MZK - nie wolno go tylko zamykać z metalowej skrzynce. Bo wtedy mogą wystąpić trudności z połączeniem z systemem.

Dzięki nowemu biletowi będzie też można śledzić dokładnie trasy, jakimi podążaliśmy po mieście. Ba, mało tego, pomoże on nam wybrać najlepszą opcją. Jeśli w danym dniu będziemy dużo jeździć po mieście, będzie mógł nam ściągnąć opłatę jak za bilet dobowy. A jak dużo w miesiącu - to jak za bilet miesięczny na 90 przejazdów. Gdy zdarzy się nam przejechać mniej - to na 60 przejazdów itd.

Trwają też prace, by zamiast kartonika wszystko mogło odbywać się za pomocą smartfonów. We wtorek mieliśmy okazję sprawdzić, jak te nowości działają. Zielona Góra jest pierwszym miastem w Polsce, gdzie rozpocznie się testowane nowego systemu. Miejski Zakład Komunikacji jest już gotowy...

Ten system biletowy to ComfoAccess. Został on stworzony przez inżynierów firmy Trapeze i Albis Technologies. Obie firmy, bazując na szwajcarskich i niemieckich doświadczeniach, opracowały system pod taką właśnie nazwą. W momencie wsiadania do pojazdu aktywowany jest chip na karcie. System rozpoznaje, czy pasażer jest w pojeździe czy poza nim. Wyłapuje też każdy przejechany przez nas odcinek. Ten oznacza odległości między dwoma przystankami. Wszystko to jest rejestrowane w pamięci komputera, który będzie w każdym pojeździe.

Rozliczenie podróży może nastąpić od razu albo też rachunek może być wysyłany do pasażera później, w zależności od wybranej opcji. Do rozliczenia może być dołączone zestawienie odbytych podróży w danym okresie. Inna zaleta systemu? Automatycznie zlicza nam pasażerów, informuje jakimi trasami jeżdżą, w jakich godzinach jest ich najwięcej itd.

Karta ComfoAcces może być rozszerzona do wielofunkcyjnej karty miejskiej (obsługa wypożyczalni rowerów, samochodów, kupno biletów do ośrodków miejskich itp.). O takim rozwiązaniu marzy wielu zielonogórzan. Nie trzeba będzie nosić wielu kart!
A jak na jednym przystanku do autobusu wejdzie nagle 30 pasażerów, to system nie zwariuje? Okazuje się, że testowano go wtedy, gdy do pociągu wchodziło 300 osób i wszystko działało sprawnie.

Testowanie w Zielonej Górze rozpocznie się 1 września i potrwa miesiąc. We wtorek nowe bilety otrzymali m.in. wiceprezydent Dariusz Lesicki i dyrektor departamentu przedsiębiorczości Krzysztof Sikora. Obiecali, że zostawią samochody, by jeździć autobusem MZK.

Czy i kiedy ewentualnie nowy system byłby wprowadzony w mieście, okaże się po przeprowadzeniu testów. Ale znając MZK, prędzej czy później nowości będzie chciało wprowadzić.

Leszek Kalinowski

Jestem dziennikarzem działu informacyjnego. W "Gazecie Lubuskiej" pracuję od 1991 roku. Najczęściej poruszam tematy związane z Zieloną Górą i oświatą (przez lata prowadziłem strony dla młodzieży "Alfowe bajerowanie" - pozdrawiam wszystkich Alfowiczów rozsianych dziś po świecie). Z wykształcenia jestem magistrem filologii polskiej. Ukończyłem też dziennikarstwo oraz logopedię, a także podyplomowe studia "Praktyczne aspekty pozyskiwania funduszy unijnych".


Dziś zajmuje sie sprawami, dotyczącymi Zielonej Góry i regionu, zwłaszcza interesuja mnie tematy, związane z: 


- budową Centrum Zdrowia Matki i Dziecka, 


https://gazetalubuska.pl/jak-zmienia-sie-centrum-zdrowia-matki-i-dziecka-w-zielonej-gorze-kiedy-zakonczenie-prac/ar/c1-14995845


- rozwojem Uniwersytetu Zielonogórskiego, w tym m.in, medycyny, 


https://gazetalubuska.pl/zielona-gora-mistrzostwa-polski-w-szyciu-chirurgicznym-studentow-medycyny-zdjecia-wideo/ar/c1-14620323


- rozbudową Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze, 


https://gazetalubuska.pl/ale-sie-dzieje-w-szpitalu-uniwersyteckim-zobacz-jak-sie-zmieniaja-rozne-obiekty/ar/c14-15111792


- inwestycjami oświatowymi i poziomem nauczania w szkołach, 


https://gazetalubuska.pl/egzamin-osmoklasisty-z-jezyka-polskiego-za-nami-zobacz-jak-bylo/ar/c5-15028564


- komunikacją miejską i elektrycznymi autobusami. 


https://gazetalubuska.pl/zobacz-jak-zmienia-sie-centrum-przesiadkowe-zdjecia/ga/13729844/zd/32684686


W wolnej chwili lubię popływać, jeździć na rowerze, obejrzeć spektakl teatralny, posłuchać koncertu, zwiedzać mało znane miejsca, poznawać nowych ludzi, od których czerpię wiele pozytwynej energii. 


 

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.