Gorzów: Deptak? Koniec gadania, czas na działania!
Miasto bierze się do działania: zleca zaprojektowanie w centrum deptaku. Zmieni się sporo. I to... nie tylko w samym śródmieściu!
O tym, że skończyło się trwające od lat debatowanie, zapowiadanie, szukanie pomysłów i snucie planów, a zaczęło działanie, powiadomił nas Czytelnik „GL” Robert Furman, miłośnik tramwajów i członek Gorzowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Wypatrzył, że miasto rozpisało przetarg na projekt deptaku oraz remontu torowisk w centrum i wzdłuż ul. Walczaka. - Nareszcie. Czekaliśmy na to wiele lat. Widać jest w końcu nadzieja, że te zapowiedzi się ziszczą - powiedział.
A co na to inni? - Deptak jest dobrym pomysłem, jednak nie umiem sobie wyobrazić zamkniętej ul. Sikorskiego. Pierwsze miesiące będą pewnie koszmarem - uważa kierowca Tomasz Grabowiak. Za to Paulina Kwapis (autorka opisanej wczoraj makiety, na której przedstawiła rewitalizację centrum na potrzeby pracy inżynierskiej) nie ma wątpliwości: - Deptak to same plusy. Zamknięcie ruchu w części centrum to świetny pomysł i jestem pewna, że to dobre rozwiązanie!
Dwa warianty
Jeśli chodzi o deptak, to urząd chce zlecić zwycięzcy przetargu przygotowanie dwóch wariantów. Pierwszy - skromniejszy - zakłada wyłączenie ruchu kołowego na odcinku od katedry do ul. Pionierów i spowolnienie ruchu na odcinku od Cichońskiego do Dworcowej.
Druga wersja jest odważniejsza. Strefa bez samochodów ma być od katedry aż do Cichońskiego. Przejazd zostanie utrzymany jedynie między ul. Dzieci Wrzesińskich i ul. Herberta, ewentualnie także między ul. Pionierów i Wełnianym Rynkiem (choć obie te uliczki mogą zostać zaślepione - miasto zostawia wybór fachowcom).
Oczywiście deptak oznacza też likwidację miejsc postojowych na wskazanym odcinku i wszelkich barier architektonicznych (krawężników, wysp, łańcuchów, barierek itp.).
Roboty ruszą w 2017 r.
Co ważne, w obu wariantach urząd żąda od projektantów połączenia powierzchni rynku z ul. Sikorskiego, by była to jedna całość. W obu wariantach miasto chce też dostać wizualizacje i gotowe pomysły na przebudowanie skrzyżowania Sikorskiego/Dworcowa/al. Konstytucji 3 Maja/Orląt Lwowskich.
Po cichy, bez wibracji
Na liście rzeczy do zaprojektowania w centrum jest też remont torowiska. Ma być wykonane w technologii, która zapewni ciszę i zlikwiduje wibracje od przejeżdżających tramwajów. Dodatkowo sieć trakcyjna ma zostać podwieszona do słupów, a nie do budynków. Uwaga: projektanci mają też za zadanie przeprojektować sygnalizację w ten sposób, by wagony miały pierwszeństwo przejazdu - czyli będą miały zawsze zielone - nie będą musiały, jak dziś, czekać na czerwonym.
Podobne zmiany urząd chce wprowadzić na torowisku wzdłuż ul. Walczaka ( od biurowca Stilonu do wjazdu w ul. Dowgielewiczowej). Na tym fragmencie trasy projektanci mają zaplanować przebudowę torów, przystanków, oświetlenia i instalację systemu informacji pasażerskiej (czyli wyświetlaczy z informacją o tym, jaka linia i za ile minut podjedzie). Dodatkowo przebudowane mają być też wjazdy i przejazdy przez torowisko, powstanie tu też ścieżka rowerowa - z asfaltu albo betonu ( a tak w ogóle, to łącznie w mieście pojawią się stojaki rowerowe w 44 lokalizacjach oraz cztery wiaty ).
Kiedy dokumentacja ma być gotowa? Sprawdziliśmy: naprawdę szybko. Ta dotycząca inwestycji na Walczaka - do końca października. Ta opisująca deptak w centrum i wszystko co z nim związane - do 31 listopada. Roboty ruszą w 2017 r.