Kraków. Przybywa miejskich rowerów, ale wciąż ich brak na peryferiach

Czytaj dalej
Fot. Fot. Andrzej Banaś
Marzena Rogozik

Kraków. Przybywa miejskich rowerów, ale wciąż ich brak na peryferiach

Marzena Rogozik

Kraków wzbogacił się o cztery nowe stacje dla rowerów, ale na przykład na Wzgórzach Krzesławickich nie ma ich nawet w planie

Przy ulicy Włodarczyka, Hynka, Medweckiego i przy rondzie Czyżyńskim - tam pojawiły się cztery nowe stacje miejskich rowerów Wavelo. O kolejne stacje w Czyżynach firmę BikeU, która jest operatorem systemu oraz Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu prosili mieszkańcy, radni miejscy i ci z Dzielnicy XIV. Firma zgodziła się postawić cztery nowe stacje, z których mogą korzystać głównie mieszkańcy os. Dywizjonu 303, Avii, Orlińskiego i części 2. Pułku Lotniczego. To dodatkowe stacje, a więc ich liczba jest już większa niż 150 , na które umówili się z miejskimi urzędnikami.

„Czternastka” przestała być już pustą plamą w systemie miejskich rowerów, ale takich osiedli, gdzie nie ma dostępu do Wavelo wciąż jest bardzo dużo. Wykluczeni są zwłaszcza mieszkańcy dzielnic na peryferiach Krakowa. Żadnej stacji rowerowej cykliści nie mają np. w Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie. Ta dzielnica pokrzywdzona jest nie tylko z tego względu. W „siedemnastce” nie ma też żadnej infrastruktury rowerowej. ZIKiT obiecuje co prawda, że ścieżki do Wzgórz Krzesławickich powstaną podczas przebudowy ul. Kocmyrzowskiej, ale to wciąż bardzo odległy termin.

Zapytaliśmy w firmie BikeU czy planuje zaopatrzyć ten rejon w rowery. Okazało się, że choć Wavelo ma się teraz prężnie rozwijać, zwiększać obszar systemu i wprowadzić stacje mobilne, to Wzgórza Krzesławickie nie są na razie brane pod uwagę.

- Będziemy jednak zachęcać operatora do rozbudowy systemu - mówi Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.

W najbliższą sobotę, 29 lipca, nowa stacja stanie za to przed Galerią Bronowice. A to nie koniec ambitnych planów na rowerową inwazję w mieście.

Firma chwali się, że od krakowskich rowerzystów dostaje pozytywne opinie o systemie. - Najbardziej użytkownicy cenią jakość rowerów. Przyzwyczailiśmy też mieszkańców do dostępności rowerów na każdej ze stacji - twierdzi Marcin Jeż, dyrektor ds. rozwoju i inwestycji BikeU. Nie zawsze jest jednak idealnie - nasi czytelnicy zwracają uwagę na brak dostępnych rowerów na tych stacjach, zlokalizowanych w rejonach biurowców, zwłaszcza w godzinach popołudniowych, gdy pracownicy biur wychodzą z pracy.

To pokazuje popularność miejskich rowerów, ale wskazuje też, gdzie powinno ich być więcej. Wśród uwag użytkowników są także kwestie usterek. Zepsuty rower można zgłosić przez komputer pokładowy pojazdu, aplikację lub całodobowe centrum telefoniczne. - Niestety czasem trudno się tam dodzwonić. Sama trzy dni pod rząd próbowałam zgłosić uszkodzony rower, ale nikt nie odbierał - napisała do nas pani Dagmara z Prądnika Czerwonego.

- W ostatnich dniach notujemy w ogromnej większości pozytywne sygnały. Zresztą sukces systemu widać po ilości krakowian z niego korzystających - zapewnia jednak Piotr Hamarnik z ZIKiT. - Zdarzają się oczywiście jakieś uwagi ale w dużo mniejszym odsetku niż to było w przypadku poprzedniego systemu - zaznacza.

Krakowianom, choć w większości są zadowoleni z miejskiego roweru, zdarzają się niemiłe niespodzianki przy korzystaniu z pojazdów Wavelo, ale i obsługująca system firma... miewa kłopoty z rowerzystami. Ci czasami przypinają rowery nieprawidłowo lub wcale ich nie zapinają (co może grozić kradzieżą).

Sporadycznie zdarzają się też rowerzyści, którzy zamiast umieścić ciężką, metalową blokadę w odpowiednim miejscu z boku roweru, wkładają ją do koszyka i niszczą go.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 12

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Marzena Rogozik

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.