Piłsudskiego: Ścieżka rowerowa będzie za wiatami przystankowymi
Przy Piłsudskiego, w kierunku ronda Rataje, między ulicą a częścią chodnika dla pieszych przebiega ścieżka rowerowa. Przechodzą przez nią osoby, które wsiadają lub wysiadają z autobusu. To jest niebezpieczne!
– Zgłosili się do mnie mieszkańcy osiedla Oświecenia i Powstań Narodowych, że takie rozwiązanie jest niebezpieczne. Gdy rowerzysta się rozpędzi może dojść do nieszczęścia
– twierdzi Grzegorz Jura, radny Platformy, który już w marcu 2015 r. złożył w tej sprawie interpelację. Wskazał w niej, że pasażerowie korzystający z przystanków autobusowych „Inflancka”, „Os. Oświecenia” i „Piłsudskiego” muszą przejść przez drogę dla rowerzystów.
– Wystąpiłem do Zarządu Dróg Miejskich, aby przygotował propozycję zmiany trasy ścieżki rowerowej w taki sposób, by uwzględnić uwagi mieszkańców i zwiększyć bezpieczeństwo – mówi G. Jura. – Obecny przebieg ścieżki rowerowej wzdłuż Piłsudskiego został wytyczony po linii najmniejszego oporu, bez refleksji, że może być on groźny dla pieszych.
Nie tylko przy ul. Piłsudskiego droga rowerowa przebiega przed wiatą przystankową. Radny przypomina zdarzenie, do którego doszło w marcu tego roku na przystanku autobusowym „Piaśnicka” przy ul. Chartowo. To właśnie tutaj 83-letnia kobieta, która wysiadała z autobusu linii nr 81, została potrącona przez rowerzystę. Seniorka odniosła ciężkie obrażenia, ponad tydzień spędziła w szpitalu.
Marcin Idczak z ZDM tłumaczy, że przy wschodniej nitce ul. Chartowo nie wolno poruszać się rowerami po chodniku. Natomiast po zachodniej stronie ulicy znajduje się ciąg pieszo–rowerowy.
– Przy dojeździe do przystanku autobusowego rowerzyści powinni zwolnić, wiedząc, że to wysiadający z autobusu i wsiadający do niego mają pierwszeństwo
– przypomina M. Idczak. I oddaje, że ewentualna przebiegu ciągu korekta wymaga najpierw przeprowadzenia analizy i wizji w terenie.
Rowerzyści nie dbają o swoje bezpieczeństwo
– Nie wolno pozwolić, aby znów powtórzyła się taka sytuacja, jak na przystanku „Piaśnicka” – uważa radny Jura. – Z informacji, które uzyskałem od ZDM wynika, że ścieżka rowerowa na osiedlu Oświecenia zostanie poprowadzona za wiatami przystankowymi. Najważniejsza jest przebudowa fragmentu trasy w rejonie przystanku „Piłsudskiego” w kierunku ronda Rataje, bo korzysta z niego najwięcej pasażerów.
ZDM zapewnia, że jeszcze w czerwcu zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę wspomnianej ścieżki rowerowej. – Do końca roku na ulicy Piłsudskiego ma zakończyć budowa ścieżki rowerowej przebiegającej za wiatami przystanków – twierdzi M. Idczak.
Zdaniem radnego Grzegorza Jury, oficer rowerowy powinien przeanalizować przebieg ścieżek rowerowych w mieście, aby wykluczyć sytuacje, gdy biegną one przed wiatami autobusowymi lub tramwajowymi.