Kolej zakłada, że pociągi po zmodernizowanej linii 285z Wrocławia przez Kobierzyce, Sobótkę do Świdnicy ruszą 13 marca. Czyli w dniu korekty rozkładu jazdy. Specjalnie dla tej trasy, która nie jest zeelektryfikowana, zakupiono pociągi hybrydowe: spalinowo-elektryczne.
11 par pociągów na tej linii miało ruszyć 12 grudnia 2021 roku, ale nie udało się skończyć robót. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. tłumaczyły, że wydłużyła się realizacja dodatkowych prac na stacji Kobierzyce. Zakres robót rozszerzono tam ze względu na przygotowanie połączenia linii Wrocław - Świdnica z planowaną trasą do Piławy Górnej. Wykonawca potrzebował także więcej czasu na sprawdzenie radiołączności dla bezpiecznego prowadzenia ruchu i wzmocnienie nasypu między Sobótką a Świdnicą. Jednocześnie obiecano, że pociągi pojadą w marcu.
Spytaliśmy PLK o przebieg prac.
- Zakończono prace związane z łącznością bezprzewodową. Wykonawca kończy działania związane z zapewnieniem zasilania. Na peronach odbudowanych przystanków zamontowane zostały wygrodzenia. W kolejnych tygodniach - w ostatnim etapie prac - przewidziano montaż wiat oraz oznakowania - odpowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK S.A. - Planowane jest wznowienie ruchu towarowego przez Kobierzyce do Wrocławia. Takie rozwiązanie pozwoli utrzymać dojazd dla transportu kamienia z okolic Sobótki. Na odcinku Sobótka - Świdnica wzmocnienie nasypu będzie zrealizowne, jak deklaruje wykonawca, przedterminem marcowej korekty rozkładu jazdy. Zakładamy więc, że pociągi pasażerskie ruszą 13 marca - dodał Siemieniec.
Z ponownym otwarciem 60-kilometrowej linii wiąże się nadzieje na poprawę komunikacji na południu Wrocławia i okolicy. Pociągi mają się zatrzymywać m.in. na wrocławskich Partynicach i Wojszycach, w Kobierzycach i Bielanach Wrocławskich, Pociagi mają być alternatywą dla MPK i ruchu samochodowego.
Oby tym razem termin wypalił
Dodajmy, że specjalnię na tę trase Koleje Dolnośląskie kupiły pociagi hybrydowqe. Impulsy II zostały zakupione w ramach przetargu od nowosądeckiego Newagu. Sześć składów kosztowało w sumie 170 mln zł. Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich ma przyspieszyć podróżowanie i zwiększyć jego komfort. Nowe pojazdy wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy, umożliwiający obsługę każdego rodzaju tras, w tym zupełnie niezelektryfikowanych. Pociąg hybrydowy osiąga prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala również na redukcję emisji spalin.Impulsy II składają się z trzech członów. Każdy może zabrać na pokład ponad 300 pasażerów.