Po hatchbacku, kombi i shooting breaku...Nowa Kia XCeed

Czytaj dalej
Ryszard M. Perczak

Po hatchbacku, kombi i shooting breaku...Nowa Kia XCeed

Ryszard M. Perczak

Znane już trzy odmiany nadwoziowe nowego Ceeda, który w wersji hatchback debiutował w maju ubiegłego roku, jako kombi we wrześniu 2018 roku i jako shooting brake ProCeed w styczniu tego roku, przyczyniły się w Polsce do blisko 12-procentowego wzrostu sprzedaży marki Kia.

Podczas zeszłorocznej premiery trzeciej generacji Ceeda zapowiadano, że model ten, po raz pierwszy w swojej historii, zaistnieje również w wersji crossover. Teraz Kia spełniła tamtejszą obietnicę prezentując XCeed.

Najnowsza Kia reprezentuje segment oznaczony symbolem CUV od Crossover Utility Vehicle. Została ona tak zaprojektowana, aby jej kabina, schowki we wnętrzu i bagażnik były przestronne, jak w SUV-ie, ale jednocześnie miała bardziej kompaktowe rozmiary, plasując się między pięciodrzwiowym Ceedem a Kią Sportage.

Jeszcze nie Sportage, ale...

XCeed ma nadwozie typu fastback, choć nie będzie błędem określanie go hatchbackiem z mocno pochyloną tylną klapą. Ma 4,39 m długości, a to oznacza, że jest o 8,5 cm dłuższa niż nadwozie dobrze znanego pięciodrzwiowego hatchbacka i o 9,0 cm krótsze niż Kia Sportage.

Po hatchbacku, kombi i shooting breaku...Nowa Kia XCeed

Ponadto auto ma 1,49 m wysokości, co oznacza, że jest o 4,8 cm wyższe od Ceeda i o 15 cm niższe od SUV-a Sportage. O ile rozstaw osi - wynoszący 2,65 m - jest taki sam, jak w przypadku innych Ceedów, o tyle przedni i tylny zwis w crossoverze zostały nieznacznie przedłużone. W porównaniu do zwisów pięciodrzwiowego hatchbacka - o 2,5 cm z przodu (do 90,5 cm) i o 6,0 cm z tyłu (do 84 cm). Prześwit w tym samochodzie wynosi 17,2 cm w wersji poruszającej się na kołach 16-calowych. Przy 18-calowych ma on 18,4 cm, a to już jest o 4,4 cm więcej niż w pięciodrzwiowym Ceedzie hatchback.

Dłuższy w porównaniu z hatchbackiem zwis z tyłu pozwolił na zwiększenie bagażnika w crossoverze XCeed i uzyskanie pojemności 426 litrów (VDA), tj. aż o 31 litrów więcej niż ma bagażnik Ceeda hatchbacka i tylko nieco mniejszą niż bagażnik w SUV-ie Sportage. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność przedziału bagażowego XCeeda zwiększa się do 1378 litrów.

Trzy silniki benzynowe i jeden turbodiesel

W najnowszym crossoverze Kia są do wyboru trzy turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem (T-GDI). Trzycylindrowa jednostka o pojemności 1,0 l rozwija moc 120 KM (172 Nm). Czterocylindrowy silnik T-GDI o pojemności 1,4 l generuje moc 140 KM (242 Nm). Dostępny jest również silnik T-GDI o pojemności 1,6 l o mocy 204 KM, znany z najmocniejszej wersji Kia Ceed i Kia ProCeed, mianowicie GT. Z tym ostatnim silnikiem i z 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową Kia XCeed przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sek., zaś z 6-biegową skrzynią manualną w 7,6 sek.

Po hatchbacku, kombi i shooting breaku...Nowa Kia XCeed

XCeed jest również oferowana z 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 136 KM. W przyszłym roku dołączy do tego zestawu jeszcze Kia XCeed napędzana, hybrydą typu plug-in.

Kierowca nie jest sam

Kia do tego modelu proponuje szereg systemów asystujących i wspomagających bezpieczeństwo.

Należą do nich aktywny tempomat, system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek, system autonomicznego hamowania z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, system wspomagania parkowania, system utrzymywania auta na pasie ruchu i asystent zmiany świateł drogowych.

W XCeedzie dostępne są również czujnik zmęczenia kierowcy oraz asystent jazdy w korku. Ten ostatni asystent kierującego automatycznie kontroluje nie tylko przyspieszanie i hamowanie, ale również kieruje autem, gdy zajdzie taka potrzeba.

Utrzyma równowagę

Nowa XCeed jest standardowo wyposażona w system zarządzania stabilnością auta (Vehicle Stability Management). Zapewnia on stabilne zachowanie samochodu zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów, kontrolując jego zachowanie za pośrednictwem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Control), gdy tylko zarejestruje utratę przyczepności jednego z kół.

Po hatchbacku, kombi i shooting breaku...Nowa Kia XCeed

Za niespełna 80 tys. złotych

Nowa Kia XCeed jest oferowana w trzech wersjach wyposażenia. W podstawowej M (od 79 990 zł) ma w wyposażeniu m.in. światła do jazdy dziennej, mijania, drogowe oraz tylne wykonane w technologii LED, systemy - utrzymania pasa ruchu, ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, automatycznej zmiany świateł z mijania na drogowe i odwrotnie, autonomicznego hamowania z trybami: miejskim, pozamiejskim i wykrywaniem przechodniów, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czujniki parkowania z tyłu wraz z kamerą cofania, sprzęt audio z 8-calowym ekranem dotykowym i zestawem głośnomówiącym z Bluetooth, relingi dachowe, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, skórzaną kierownicę, zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka oraz elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich i tylnych.

Nowy miejski CUV marki Kia - za sprawą innego tuningu zawieszenia i zastosowania nowych podzespołów, których nie ma w pozostałych modelach z rodziny Ceeda - charakteryzuje się nieco innymi właściwościami jezdnymi i równie wysoką precyzją prowadzenia jak bliźniacze modele. Pomimo podwyższonego nadwozia, XCeeda prowadzi się w sposób bardziej dynamiczny niż typowe rodzinne SUV-y. Oprócz zestrojenia zawieszenia sprzyjają temu bardziej kompaktowe rozmiary auta, niżej położony środek ciężkości i mniejsza masa własna.

Jest już w salonach sprzedaży

Po hatchbacku, kombi i shooting breaku...Nowa Kia XCeed

Produkcja nowego crossovera XCeed rozpoczęła się w sierpniu br. w słowackim zakładzie Kia w Żylinie. Samochód jest produkowany na tej samej linii, na której już powstają także inne odmiany Ceed, tzn. w wersji hatchback, kombi oraz shooting brake ProCeed. Sprzedaż tych samochodów w polskich salonach Kia rozpoczęto zaraz po wakacjach. Nowy miejski crossover, jak każdy inny w Polsce model marki Kia, standardowo jest objęty 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150 tys. km.

Ryszard M. Perczak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.