Po Moście Królewskim kolej na Cesarski

Czytaj dalej
Fot. Andrzej Banas / Polska Press
prof. Ryszard Tadeusiewicz

Po Moście Królewskim kolej na Cesarski

prof. Ryszard Tadeusiewicz

Tydzień temu opisałem dzieje Mostu Królewskiego. Dzisiaj kolej na następny krakowski most. Powstał on w 1850 roku i był oficjalnie zwany mostem Cesarza Franciszka Józefa I. Łączył on Kazimierz z Podgórzem tam, gdzie obecnie istnieje Kładka Bernatka.

Przeprawa przez Wisłę w tym miejscu istniała od dawna. W 1335 roku zbudowano tam most drewniany, który pozwolił połączyć Kraków z Myślenicami, Wieliczką, Lwowem, Wiedniem i Budapesztem. Ale most ten spalili Szwedzi podczas potopu w 1655 roku. Został on zastąpiony mostem prowizorycznym, zbudowanym z luźno połączonych, pływających po wodzie belek. Ta prowizorka trwała przez 150 lat, aż wreszcie w 1801 roku most pływający zastąpiono solidnym mostem stałym, nazwanym mostem Karola na cześć arcyksięcia Karola Habsburga.

Pozostało jeszcze 57% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 12,30 zł co 5 dni.

    już od
    12,30
    /5 dni
prof. Ryszard Tadeusiewicz

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetakrakowska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.