Andrzej Drobik

Pociąg z Cieszyna do Goleszowa. Linia kolejowa 190 to priorytet, ale są też poważne wątpliwości

Linia Cieszyn-Goleszów nie działa od lat. Teraz ma to się zmienić, choć pojawiają się problemy Fot. Fot. Błażej Forjasz Linia Cieszyn-Goleszów nie działa od lat. Teraz ma to się zmienić, choć pojawiają się problemy
Andrzej Drobik

Cieszyn od lat boryka się z problemami komunikacyjnymi, szczególnie jeśli chodzi o kolej. Teraz mieszkańcy regionu czekają na rewitalizację zawieszonej przed laty linii kolejowej 190 łączącej Cieszyn i Goleszów. Czy inwestycja na pewno zostanie zrealizowana?

Dokładnie 2 sierpnia 2018 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał postanowienie o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania rewitalizacji linii kolejowej 190 na środowisko. Teraz wszyscy czekają na wznowienie ruchu na linii 190, łączącej Cieszyn z Goleszowem. Żeby to się stało, potrzebna jest rewitalizacja, w dodatku bardzo kosztowna. Połączenie Cieszyn - Goleszów jest częścią dużej inwestycji rewitalizacji linii kolejowych z Bronowa, przez Skoczów do Wisły, a Cieszyn ma być odnogą tej linii.

- Inwestycja jest ulokowana na pierwszym miejscu w Programie Rozwoju Kolei. To dokument strategiczny, przyjęty przez zarząd województwa, w którym zidentyfikowano sześć inwestycji kolejowych, które mogą ubiegać się o wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego - mówi Marcin Gaweł, kierownik biura prasowego Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego.

- Środki w RPO WSL dedykowane na ten cel nie pozwalają na sfinansowanie wszystkich inwestycji, więc spodziewamy się złożenia przez PKP PLK tylko jednego projektu, pierwszego z listy, czyli „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn / Wisła Głębce” - tłumaczy Gaweł.

Wygląda więc na to, że linia jest priorytetem w rozwoju komunikacji kolejowej w województwie śląskim. Jej odnoga, a więc odcinek Cieszyn - Goleszów jest także niezwykle ważna, jeśli chodzi o transport w powiecie cieszyńskim.

Nieoficjalnie dowiadujemy się jednak, że planowana inwestycja może natrafić na problemy. Jak tłumaczy Błażej For-jasz z portalu Koleje Śląska Cieszyńskiego, na trasę zostało zaplanowanych zbyt mało pociągów, żeby transport kolejowy w tym regionie był użyteczny dla mieszkańców. Nieoficjalnie dowiadujemy się, że taki plan komunikacji budzi też wątpliwości porozumienia JASPERS, które zajmuje się w ramach Unii Europejskiej m.in. transportem kolejowym.

O ile cała inwestycja, od Bronowa, aż do Wisły nie jest zagrożona, to jej odnoga - ze względu na zbyt małą ofertę przewozów, budzi już wątpliwości. Sprawą będziemy się jeszcze zajmować .

Andrzej Drobik

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.