Pomysł na luźniejszą zakopiankę?

Czytaj dalej
Fot. Wojciech Matusik
Łukasz Bobek

Pomysł na luźniejszą zakopiankę?

Łukasz Bobek

W grudniu br. po torach między Nowym Targiem a Zakopanem pojedzie podhalański szynobus. Będzie kursował wahadłowo co godzinę. Potem powstanie kolejne połączenie, tym razem do Rabki.

W grudniu br. na torach z Zakopanego do Nowego Targu pojawi się pierwszy szynobus. Wczoraj lokalne samorządy i marszałek małopolski podpisali porozumienie w sprawie utworzenia Podhalańskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Pociąg zamiast auta

Pomysł samorządów na utworzenie szynobusu na Podhalu ma pomóc w odciążeniu zakopianki od nadmiaru aut. Skorzystać mają przede wszystkim mieszkańcy regionu, którzy mieszkają w Zakopanem, a pracują w Nowym Targu.

Samorządy liczą, że uruchomienie stałego i częstego połączenia szynowego spowoduje, że górale porzucą auta na rzecz transportu po torach.

Żeby to osiągnąć, w ramach Podhalańskiej Kolei Aglomeracyjnej ma powstać nie tylko połączenie kolejowe, ale także infrastruktura, która ma zachęcić ludzi do zamiany jazdy autem na podróżowanie pociągiem.

[wytloczenie]15-20 mln zł Tyle ma rocznie kosztować utrzymanie kolei aglomeracyjnej na Podhalu

- Chodzi o zintegrowaną sieć parkingów przy peronach, a także linii autobusowych czy busowych, które będą dowoziły pasażerów kolei - mówi Jacek Krupa, marszałek Małopolski.

Tą infrastrukturą mają zająć się gminy, przez teren których przebiegają tory kolejowe.

- To jest sprawa, którą teraz musimy omówić z gminami. Każdy samorząd robił już wstępne analizy niezbędnych kosztów. I wiemy, że będzie to kosztowało nas kilka milionów złotych. Liczymy, że uda nam się pozyskać dotacje na ten cel - mówi Rafał Szkaradziński, wójt Szaflar.

W najbardziej komfortowej sytuacji jest Zakopane, które posiada już miejską komunikację autobusową, która dowozi ludzi w rejon dworca PKP.

Co 60 min Z taką częstotliwością na początek będą kursowały szynobusy między Zakopanem a Nowym Targiem

- Mam nadzieję, że pomysł z szynobusem poprawi komunikację z naszym miastem. Szynobus na pewno ułatwi dotarcie pod Giewont ludzi z Białego Dunajca, Szaflar czy Nowego Targu - mówi Dorula.

Andrzej Banas / Polska Press

Najpierw krótki odcinek

Na początek utworzone ma być połączenie Nowy Targ - Zakopane. W przyszłości zostanie uruchomiona druga linia z Rabki do Nowego Targu.

Początkowo pociągi mają jeździć co godzinę. Ostatecznie jednak częstotliwość będzie zależna od zainteresowania pasażerów.

- Na razie obłożenie na tej linii jest niewielkie. Obecnie w każdym pociągu jeździ ok. 20 osób. Jeśli zainteresowanie będzie większe, częstotliwość także się zwiększy, ale frekwencja musi się zwiększyć znacząco - mówi marszałek Krupa.

Na trasie Zakopane - Nowy Targ ma być kilka przystanków. Początkowo samorządy chciały stworzyć po kilka w każdej gminie. To rozwiązanie jednak pociągnęłoby za sobą znacznie większe koszty.

Dlatego liczba przystanków dla pasażerów zostanie ograniczona. Ile dokładnie ich będzie - na razie samorządy nie są w stanie jednoznacznie określić. To ma być ustalone w najbliższym czasie.

Kosztami zakupu szynobusów i utrzymaniem linii ma się zająć urząd marszałkowski w Krakowie. Według marszałka Krupy samorząd wojewódzki będzie musiał dopłacić rocznie do działalności linii ok. 4-5 mln zł.

Łącznie zaś roczny koszt funkcjonowania linii ma oscylować w granicach 15-20 mln zł, z czego ok. 30-40 proc. ma być pokrywanych z biletów.

Marszałek liczy, że do utrzymania połączeń dorzucą się podhalańskie samorządy. Te mają wyłożyć na ten cel w sumie około 1 mln zł.

Mieszkańcy czekają

- To dobry pomysł, szczególnie jeśli chodzi o ludzi, którzy na co dzień pracują w innej miejscowości. Ja pracuję w sklepie w Nowym Targu, a mieszkam w Poroninie. Gdy będę miała regularne połączenie w godzinach porannych i wieczornych do Nowego Targu, nie będę jeździła własnym autem. To mi ułatwi życie zwłaszcza w szczycie sezonu turystycznego, gdy zakopianka często jest zapchana samochodami - mówi Jolanta Majerczyk.

Łukasz Bobek

Dziennikarz zakopiańskiej redakcji Gazety Krakowskiej

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetakrakowska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2021 Polska Press Sp. z o.o.