Nowy most , który powstanie na Wiśle, połączy Małopolskę z województwem świętokrzyskim. Ogłoszono właśnie przetarg na budowę przeprawy.
Most będzie miał blisko 700 m długości. Nie wiadomo jeszcze, jaką metodą zostanie wykonany.
- W specyfikacji przetargowej znajdują się wprawdzie trzy koncepcje tego, jak mógłby on wyglądać, ale firma, która wygra postępowanie może wykonać go również według innego, zatwierdzonego wcześniej wariantu- tłumaczy Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Przeprawa powstanie za sprawą porozumienia, które zawarli marszałkowie województw: małopolskiego i świętokrzyskiego. Oba samorządy podzielą się kosztami inwestycji.
- To nie tylko budowa mostu, ale też dróg dojazdowych do niego - precyzuje Leśniak.
Po stronie Małopolski oznaczać to będzie wykonanie około 500 m odcinka do drogi wojewódzkiej nr 973. W budżecie marszałkowskim zarezerwowano na most i drogę 61 mln zł.
- Strona świętokrzyska wyłoży nieco więcej. Sąsiedzi będą musieli wybudować około półtora kilometra drogi dojazdowej. Połączy ona most z krajową „79”, gdzie dodatkowo powstanie też rondo - wyjaśnia Leśniak.
Wyłoniona w przetargu firma będzie musiała w pierwszej kolejności opracować projekt. To oznacza, że właściwe prace budowlane rozpoczną się w przyszłym roku. Termin wykonania zadania został wyznaczony na 30 października 2020 r.
- Most na pewno usprawni ruch przez Wisłę. Z promu, który obecnie tutaj kursuje, mogą korzystać tylko osobówki. Jednorazowo może zabrać tylko trzy auta. Czasem w kolejce stoi ich kilkanaście i trzeba czekać nawet kilkadziesiąt minut. Jak będzie most, to przejedzie się szybciej - mówi Ryszard Smoła, sołtys Borusowej.
Z przeprawy promowej korzysta na co dzień wielu mieszkańców wsi, którzy robią za Wisłą m.in. zakupy, bo mają tam bliżej do sklepów.
Ludzie jeszcze niedawno protestowali przeciw planom poprowadzenia dróg dojazdowych do mostu wschodnią częścią Borusowej w sąsiedztwie domów z działkami o wysokiej jakości gleby. Zapowiadali nawet blokadę inwestycji. Ostatecznie udało się osiągnąć porozumienie, gdyż powrócono do koncepcji przebiegu drogi, która miała akceptację mieszkańców.
- Nowy most to takie nasze okno na świat. Powstanie alternatywna droga do trasy numer 73 z Warszawy na południe, która ożywi turystycznie i gospodarczo zachodnią część powiatu. Wiążemy z nią duże nadzieje - mówi Tadeusz Kwiatkowski, starosta dąbrowski.
Głośno mówi się już o tym, że przeprawa po otwarciu na pewien czas całkowicie przejmie ruch z DK 73.
Na generalny remont czeka bowiem jedyny w okolicy most na Wiśle w Szczucinie.