Leszek Kalinowski

Remont zielonogórskiego dworca potrwa dłużej

Magdalena Grab z synem Fabianem na stacji PKP Zielona Góra. Fot. Mariusz Kapała Magdalena Grab z synem Fabianem na stacji PKP Zielona Góra.
Leszek Kalinowski

PKP zdecydowała się zmodernizować więcej peronów, dlatego zakończenie inwestycji będzie w listopadzie. Ale to nie koniec robót.

Remont peronów i całego otoczeni dworca miał się zakończyć na wakacje, ale jakoś nie widać, by roboty zbliżały się do końca - mówi Mieczysław Waśkow, który często podróżuje do Wrocławia. - Peron trzeci jest już zrobiony, ale przydałoby się porządne zadaszenie I lepsze oznaczenia, bo podróżni nie bardzo wiedzą, gdzie się udać po wyjściu z pociągu.

Urszula Janicka też przygląda się pracom modernizacyjnym. Interesują ją przede wszystkim zmiany, ułatwiające poruszanie się po peronach osobom niepełnosprawnym.

- Ciekawa jestem, co w tej chwili jest wykonywanie i kiedy możemy się spodziewać tutaj zamontowania windy? - pyta zielonogórzanka.

Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyjaśnia, że ze względu na rozszerzenie zakresu prac o roboty uzupełniające (związane m.in. z przebudową torów nr 52 i 4) termin zakończenia przebudowy stacji został przedłużony do listopada 2016 r. Łączny koszt inwestycji wynosi ok. 24 mln zł.

Na stacji w Zielonej Górze przebudowano już tory numer 1, 6, 8 i 52. Wymienione zostały podkłady, szyny i rozjazdy. Trwają prace przy przebudowie toru nr 4.

Od kilku miesięcy pasażerowie korzystają z nowych peronów nr 1A i 2, a w maju został oddany po przebudowie peron 3. Trwa przebudowa peronu numer 1.

- Perony otrzymały nową nawierzchnię z kostki betonowej, nowe krawędzie i nowe płyty peronowe z zaznaczonym pasem bezpieczeństwa (o fakturze wyczuwalnej dla osób niewidomych) - mówi B. Ząbek. - Z peronów 2 i 3 zdemontowano wcześniej konstrukcje starych wiat, w ich miejsce zamontowano nowe typu Merkury (w przyszłości wszystkie perony wraz z dojściem będą zadaszone). Perony zostaną wyposażone w nowoczesny system dynamicznej informacji, która umożliwia bieżące informowanie podróżnych o pociągach na trasie. Zostanie ona zamontowany w ostatniej fazie przebudowy peronów.

Magdalena Grab z synem Fabianem na stacji PKP Zielona Góra.
Mariusz Kapała Modernizacja peronów i stacji PKP w Zielonej Górze.

A co z przejściem podziemnym? Obecnie są w nim skuwane ściany i posadzki. Prowadzone są prace przy budowie szybów dla wind.
- Przebudowany tunel będzie wyposażony w dwie windy szybowe, zapewniające osobom niepełnosprawnym, ale także podróżnym z ciężkim bagażem, rowerami czy wózkami z dziećmi, dostęp do peronów - podkreśla B. Ząbek. - Na czas przebudowy tunelu dostęp do peronu 2 prowadzi przejściem tymczasowym w poziomie torów, zabezpieczonym z obu stron labiryntem.

Na tych wszystkich pracach modernizacja się jednak nie zakończy. Dzięki porozumieniu miasta z PKP PLK zaplanowana jest dalsza przebudowa, obejmująca: przedłużenie tunelu do ulicy Towarowej, przychodni Aldemedu; przebudowę wiaduktu nad ul. Batorego oraz zadaszenie peronów i budowę pochylni. Do końca roku mają być załatwione wszystkie procedury i zezwolenia. Przedłużenie tunelu ma kosztować 6 mln zł (zapłacą kolejarze), zadaszenie peronów 4 mln zł (zapłaci miasto), a przebudowa wiaduktu 12 mln zł (koszty po połowie)

Leszek Kalinowski

Jestem dziennikarzem działu informacyjnego. W "Gazecie Lubuskiej" pracuję od 1991 roku. Najczęściej poruszam tematy związane z Zieloną Górą i oświatą (przez lata prowadziłem strony dla młodzieży "Alfowe bajerowanie" - pozdrawiam wszystkich Alfowiczów rozsianych dziś po świecie). Z wykształcenia jestem magistrem filologii polskiej. Ukończyłem też dziennikarstwo oraz logopedię, a także podyplomowe studia "Praktyczne aspekty pozyskiwania funduszy unijnych".


Dziś zajmuje sie sprawami, dotyczącymi Zielonej Góry i regionu, zwłaszcza interesuja mnie tematy, związane z: 


- budową Centrum Zdrowia Matki i Dziecka, 


https://gazetalubuska.pl/jak-zmienia-sie-centrum-zdrowia-matki-i-dziecka-w-zielonej-gorze-kiedy-zakonczenie-prac/ar/c1-14995845


- rozwojem Uniwersytetu Zielonogórskiego, w tym m.in, medycyny, 


https://gazetalubuska.pl/zielona-gora-mistrzostwa-polski-w-szyciu-chirurgicznym-studentow-medycyny-zdjecia-wideo/ar/c1-14620323


- rozbudową Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze, 


https://gazetalubuska.pl/ale-sie-dzieje-w-szpitalu-uniwersyteckim-zobacz-jak-sie-zmieniaja-rozne-obiekty/ar/c14-15111792


- inwestycjami oświatowymi i poziomem nauczania w szkołach, 


https://gazetalubuska.pl/egzamin-osmoklasisty-z-jezyka-polskiego-za-nami-zobacz-jak-bylo/ar/c5-15028564


- komunikacją miejską i elektrycznymi autobusami. 


https://gazetalubuska.pl/zobacz-jak-zmienia-sie-centrum-przesiadkowe-zdjecia/ga/13729844/zd/32684686


W wolnej chwili lubię popływać, jeździć na rowerze, obejrzeć spektakl teatralny, posłuchać koncertu, zwiedzać mało znane miejsca, poznawać nowych ludzi, od których czerpię wiele pozytwynej energii. 


 

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.