Rowery na prąd? Będą w naszej wypożyczalni
Winny Gród chce, by jak najwięcej osób jeździło rowerami, w tym elektrycznymi. To już za rok. A w przyszłości ścieżka przez... Odrę.
Więcej samochodów na naszych ulicach to korki, zanieczyszczone powietrze. Co zrobić, by więcej osób przesiadło się z auta na rowery? Przede wszystkim trzeba stworzyć takie warunki, by zielono¬górzanie jeździli szybko, wygodnie, ekologicznie i bezpiecznie. Jak to zrobić? O tym dyskutowano na piątkowym Forum Miast Bliźniaczych. Nasi partnerzy dzielili się swoimi doświadczenia i słuchali z uwagą, jakie rozwiązania już wprowadzono w Zielonej Górze, a jakie planuje się w najbliższych latach.
Robert Górski, prezes stowarzyszenia Rowerem do przodu, przypomniał, że współpraca z miastem nie zawsze układała się pomyślnie. Urzędnicy projektowali ścieżki rowerowe, które zawierały wiele błędów. Dziś jest inaczej. Rozwiązania, które wprowadza w życie miasto, są konsultowane ze stowarzyszeniem. Opowiadał o Zielonej Strzale (dziś liczy 8 km) i podpisanej w zeszłym tygodniu umowie z wykonawcą na dokończenie tej trasy, łączącej północ z południem miasta. O kolejnych ścieżkach rowerowych dużego projektu, dzięki któremu sołectwa połączą się z centrum miasta. To 40 km dróg. Wartość inwestycji - 36 mln zł.
- Dziś wszystkie ścieżki budujemy asfaltowe - mówił. - Te które powstały kilkanaście lat temu z kostki brukowej, pozapadały się w wielu miejscach. Asfaltowe bez zarzutu spełniają swoją funkcję.
Kolejna inwestycja to wypożyczalnia rowerów, która - jak mówił wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk - ma być gotowa do maja, czerwca 2018 roku.
- Chcemy wzorem naszego partnerskiego miasta w Chinach Wuxi wprowadzić także elektryczne rowery. Bo mamy przecież w mieście spore wzniesienia - podkreśla wiceprezydent Kaliszuk.
Xu Yiping z Wuxi mówi, że obecnie w Chinach działa sześć dużych przedsiębiorstw, które udostępniają 10 milionów rowerów. Wypożyczenie ich jest proste. Wystarczy wpisać kod w urządzeniach mobilnych. System jest bardzo popularny w Chinach.
- W ostatnich latach coraz częściej budujemy takie systemy także w europejskich krajach - zauważył X. Yiping.
Podczas forum podkreślano, że warto korzystać z doświadczeń partnerów. Choćby z Verden w Niemczech, które prowadzi właśnie inwestycję, związaną z budową ścieżki rowerowej przez rzekę Aller. A przecież od 2015 roku Zielona Góra także leży nad rzeka. I ma most w Cigacichach. Właśnie przez niego ma w przyszłości przebiegać ścieżka rowerowa. Jak to zrobić? Verden wybuduje most stalowy, pod który zostanie podwieszony most rowerowy. Czy uda się podczas modernizacji mostu w Cigaci¬cach zrobić to samo? Czas pokaże.
Wszyscy uczestnicy debaty podkreślali, że rowery to przyszłość. Ekologia, zdrowie i dużo więcej korzyści.