Stargard: Pętla autobusowa też do poprawki. Akcja „Wymyślamy plac Wolności”

Czytaj dalej
Fot. fot. Internauta
Grzegorz Drążek

Stargard: Pętla autobusowa też do poprawki. Akcja „Wymyślamy plac Wolności”

Grzegorz Drążek

Kontynuujemy akcję „Wymyślamy plac Wolności”. Swoje pomysły nadsyłają mieszkańcy.

Otrzymaliśmy kolejny głos mieszkańca w dyskusji na temat nowego zagospodarowania placu Wolności, po tym jak zniknie stamtąd Pomnik Wdzięczności.

- Najpilniejszym zadaniem jest rozwiązanie problemu korkujących się ulic w okolicach placu Wolności w związku z funkcjonującym przejściem dla pieszych na ul. Wyszyńskiego - napisał pan Grzegorz ze Stargardu. - Są różne pomysły: kładka dla pieszych, przejście podziemne czy jedno przejście dla pieszych w okolicach mniej więcej połowy ul. Wyszyńskiego. Kładki raczej nie potrafię sobie wyobrazić. Rozwiązanie raczej nierealne z powodu niewystarczającej ilości miejsca czy to z jednej strony ul. Wyszyńskiego czy z drugiej zależnie od miejsca, gdzie taka kładka miałaby powstać. Przejście podziemne też jakoś specjalnie nie zachwyca, a jeżeli zobaczymy, jak takie przejście wyglądało w Szczecinie w okolicach ul. Malczewskiego (obecnie przeznaczone chyba do likwidacji) to byłaby to kiepska wizytówka Stargardu. Co wtedy z osobami niepełnosprawnymi? Sprawne i cały czas działające windy czy jest to realne w okolicach nocnych klubów?

Stargardzianin uważa, że najlepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie obecnego przejścia dla pieszych w głąb ulicy Wyszyńskiego.

- Mogłoby ono być wyznaczone na wysokości sklepu Witkowo lub byłego Berti - uważa nasz Czytelnik. - Oczywiście powinno być wyposażone w sygnalizację świetlną, gdyż inne rozwiązanie mija się z celem. Nie widzę możliwości funkcjonowania tylko jednego przejścia na ul. Wyszyńskiego. Dlaczego? Po pierwsze zbyt duża odległość do przejścia ze skrajów ulicy, co będzie skutkowało skracaniem drogi przez pieszych i przechodzeniem przez jezdnię w miejscach, które nie są do tego wyznaczone. Po drugie zbyt mała ilość miejsca na chodniku po stronie gdzie są między innymi salony sieci komórkowych. Przy jednym przejściu dla pieszych i funkcjonowaniu świateł nie będzie możliwości przejścia chodnikiem przy pieszych czekających na przejście na drugą stronę ulicy.

Pan Grzegorz poruszył też kwestię pętli autobusowej, która znajduje się przy placu Wolności, obok Stargardzkiego Centrum Kultury.

- Obecne rozwiązanie to moim zdaniem marnowanie miejsca w centrum miasta - uważa stargardzianin. - W związku z budową Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego brana jest pod uwagę likwidacja obecnego rozwiązania. Jest to chyba ten moment, żeby kompleksowo zmodernizować ulicę Piłsudskiego. Żeby tak się stało niezbędna jest jednak zmiana zarządcy drogi, gdyż obecny zarządca czyli Zarząd Dróg Powiatowych w najbliższych latach nie będzie w stanie tego zrobić. Szacowany koszt przebudowy ul. Piłsudskiego od skrzyżowania z ul. Konopnickiej do pl. Wolności to około 5 mln zł. Obecnie na niewielkim odcinku ulicy wymieniono chodnik i zainstalowano nowe oświetlenie. Tu jednak potrzeba bardziej kompleksowej przebudowy. Priorytetem jest budowa nowego ciągu dla pieszych razem ze ścieżką rowerową i stojakami rowerowymi w pobliżu licznych sklepów. Droga i chodniki są na tyle szerokie, że możliwe jest funkcjonowanie także drogi dla rowerzystów. Połączymy w ten sposób istniejącą ścieżkę rowerową na ulicy Piłsudskiego (obecnie jest taka tylko do ul. Konopnickiej) z tą z ul. Skarbowej. W perspektywie możliwa jest rozbudowa ścieżki rowerowej poprzez ul. Wyszyńskiego dalej wzdłuż ul. Szczecińskiej. Jednak z takim rozwiązaniem trzeba się pospieszyć i skoordynować prace z PKP, gdyż już niedługo będzie modernizowany wiadukt kolejowy pomiędzy ulicami Wyszyńskiego i Szczecińską.

Mieszkaniec Stargardu uważa także, że miejsca parkingowe na ulicy Piłsudskiego powinno się zrobić po prawej stronie drogi, a nie po lewej jak jest teraz.

- Przynajmniej od skrzyżowania z ul. Mickiewicza parking powinien znajdować się po prawej stronie ulicy - uważa pan Grzegorz. - Na pewno przeciwni będą taksówkarze. Jednak z uwagi na liczne lokale handlowe będzie to rozwiązanie dogodne dla klientów i zwiększymy liczbę miejsc parkingowych w centrum. Przy takim rozwiązaniu niezbędne mogą być wolne miejsca dla samochodów dostawczych. Parking przy pętli autobusowej powoduje przechodzenie pieszych w miejscu niedozwolonym. Warunkiem takiego rozwiązania i istnienia parkingu również wzdłuż SCK jest poszerzenie ulicy, tak żeby chodnik przy SCK biegł na wysokości przejścia dla pieszych, tego przy pętli autobusowej.

Co stargardzianin proponuje w miejscu obecnej pętli autobusowej?

- Idealne miejsce na dodatkowe miejsca parkingowe także dla autokarów (może też z parkingiem podziemnym) i miejsce na imprezy kulturalne - ocenia pan Grzegorz. - Sąsiedztwo SCK to chyba wymarzone miejsce.

Czekamy na kolejne opinie mieszkańców na temat zagospodarowania placu Wolności w Stargardzie. Można pisać na adres mailowy grzegorz.drazek@polskapress.pl, telefonować pod numer 91-578-47-28.

Grzegorz Drążek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.