Szkoła od zawsze uwięziona w modelu pruskim

Czytaj dalej
Fot. Wojciech Matusik
Przemysław Franczak

Szkoła od zawsze uwięziona w modelu pruskim

Przemysław Franczak

Podczas gdy polscy rodzice ślą do Ministerstwa Edukacji rozpaczliwe listy, że w wyniku reformy ich dzieci - głównie nowi siódmoklasiści - pracują więcej niż robotnicy w hucie żelaza pod koniec XIX wieku, w Finlandii stawiają system edukacyjny na głowie i mają zamiar rezygnować z podziału nauki na przedmioty.

Nie mam pojęcia, czy fińskie rozwiązania są dobre - a nawet jeśli, to nie oznacza, że zadziałają pod inną szerokością geograficzną i mentalną - wiem za to, że nasza edukacja od dawna drepce w miejscu.

Poprzednia reforma zamieniła system bezmyślnego wkuwania na system bezmyślnego przygotowywania się do testów. Teraz ruszyliśmy w powrotną drogę. Pomijając koszty i chaos, które temu towarzyszą i towarzyszyć będą, dojdziemy donikąd. Bo - uwaga - żaden z tych systemów dobrze nie działa. Co w zamian? Dobre pytanie, na które wcale nie próbujemy znaleźć odpowiedzi.

Pozostało jeszcze 68% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 12,30 zł co 5 dni.

    już od
    12,30
    /5 dni
Przemysław Franczak

Sport, wszechświat i cała reszta. Autor felietonów: społeczno-polityczno-kulturalnego "Smecza towarzyskiego" w Gazecie Krakowskiej oraz sportowego "Sporty bez filtra" w Dzienniku Polskim. Korespondent Polska Press Grupy z sześciu ostatnich igrzysk olimpijskich

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetakrakowska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.