UOKiK: Niemal 40 mln zł kary dla Polkomtela za automatycznie aktywowane usługi w sieci Plus, w tym Czasoumilacze
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał spółkę Polkomtel (operator sieci Plus) za bezprawne pobieranie opłat wykraczających poza kwotę abonamentu. Firma ściągała z klientów pieniądze za automatycznie aktywowane usługi, np. "Czasoumilacze" czy "Serwis wyświetlacza". Kar wyniosła łącznie 39,4 mln zł.
Operator sieci Plus, Polkomtel, został ukarany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który stwierdził, że stosowano dziewięć praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Dokładnie chodzi o uruchamianie dziewięciu usług za które pieniądze były naliczane dodatkowo, poza kwotą abonamentu, w momencie podpisania umowy. Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne, a potem konsument musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi było to od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług.
Przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem.
– Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Za każdą z praktyk UOKiK nałożył na Polkomtel karę. W sumie spółka musi zapłacić 39 457 264 zł. To niepierwsza decyzja urzędu w tego typu sprawie. W grudniu 2016 r. UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska (decyzja jest nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu).
– Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług
– mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Kara to nie wszystko. Po uprawomocnieniu się decyzji Polkomtel musi też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści na swojej stronie internetowej. Dodatkowo ma zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług.