Wesoły pociąg pełen narciarzy

Czytaj dalej
Fot. Fot. archiwum
Pawel Stachnik

Wesoły pociąg pełen narciarzy

Pawel Stachnik

21 lutego 1932. Ze Lwowa wyrusza w góry pierwszy narciarski pociąg wycieczkowy. Impreza odnosi sukces i na stałe wchodzi do zimowego rozkładu jazdy PKP. W późniejszych latach skład wyruszał z Krakowa.

Lata 20. i 30. przyniosły w Europie modę na turystykę i wypoczynek. Inaczej jednak niż w poprzednich dekadach, gdy na wyjazdy do wód mogły pozwolić sobie osoby zamożne, teraz zjawiska te miały charakter prawie masowy. Wzrost zamożności społeczeństw, zauważalny zwłaszcza w latach 30., sprawił że na wyjazdowy wypoczynek stać było teraz także klasy niższe - robotników, rzemieślników, służbę. Popularny stał się ruch na świeżym powietrzu: wycieczki terenowe, pływanie, jazda na rowerze, a także sporty plenerowe: tenis, siatkówka, narciarstwo, łyżwiarstwo.

Pociąg Narty Dancing Bridge
Fot. archiwum Obraz Wiadukt kolejowy pod Worochtą

Polacy na urlopie

Społecznicy i lekarze zalecali urlopy nad wodą, w górach lub miejscowościach uzdrowiskowych, argumentując, że jest to konieczne dla zdrowego życia oraz higieny fizycznej i psychicznej. Również w Polsce zaczął się rozwijać ruch urlopowo-turystyczny. Od 1922 r. funkcjonowała tu jedna z pierwszych w Europie ustaw o płatnych urlopach. Zatrudnieni w przemyśle i handlu mieli prawo do ośmiu dni wolnych, a po trzech latach pracy - do 15 dni wolnych. Pracownicy umysłowi byli traktowani lepiej: 15 dni urlopu przysługiwało im już po sześciu miesiącach pracy, a po roku zatrudnienia - miesiąc.

Państwo zachęcało do wypoczynkowego i turystycznego podróżowania po kraju. Polacy w ruchu i sporcie mieli rozwijać tężyznę fizyczną przydatną w wojsku i w pracy, a społeczeństwo miało się integrować i poznawać nowe zakątki odrodzonej ojczyzny. Gości przyjmowały stare i nowe kurorty. Pierwsze miejsce wśród nich zajmowało oczywiście Zakopane, modne od wielu lat i ściągające artystów, arystokratów, bogatych kupców, przedsiębiorców, polityków i niebieskie ptaki z całego kraju. Korzystali oni ze śniegu, słońca, nart, wycieczek, kuligów i góralskiego folkloru.

Pociąg narciarski zdobył Grand Prix na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu w 1937 r.

Pozostało jeszcze 84% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Pawel Stachnik

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.